وام مسکن خوداشتغالی

با توجه به اینکه تقریبا ۲۰ درصد از کل فعالان اقتصادی در کانادا خوداشتغال هستند (حداقل به صورت پاره وقت)، این سوال پیش می‌آید که چرا دریافت مورگیج برای خرید مسکن در تورنتو و یا سایر شهرها برای این قشر گسترده تا این حد دشوار است. دلیل اول این است که اثبات درآمد برای افراد خوداشتغال همیشه آسان نیست. همچنین، بسیاری از صاحبان مشاغل برای به حداقل رساندن مالیات قابل پرداخت، ترجیح می‌دهند فقط هزینه‌ها را ثبت کنند، که این موضوع مورد پذیرش بسیاری از وام دهندگان نیست. بنابراین برای ارائه تسهیلات وام مسکن خوداشتغالی همواره سخت گیری های بسیار زیادی وجود دارد.

شرایط دریافت وام مسکن خوداشتغالی

برای دریافت وام مسکن خوداشتغالی، اکثر وام دهندگان نیازمند ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی شخصی (اعلامیه ارزیابی) مربوط به ۲ تا ۳ سال گذشته به همراه درخواست وام هستند. کسانی که قادر به ارائه این مدرک درآمدی هستند، عموماً می‌توانند به همان محصولات و نرخ‌های وام مسکن دسترسی پیدا کنند که دریافت‌کنندگان وام سنتی دریافت می‌کنند. در حالی که افرادی که نمی‌توانند چنین مدرکی ارائه دهند، حداقل باید دارای سابقه اعتباری (اعتبارسنجی) خوب و حداقل ۱۰ درصد پیش پرداخت باشند.

self-employed-morgages

مدارک لازم برای مورگیج خوداشتغالی

علاوه بر اظهارنامه‌های ارزیابی، برخی از مدارک حمایتی دیگری که ممکن است یک وام دهنده برای درخواست وام مسکن خوداشتغالی نیاز داشته باشد عبارتند از:

  • صورت‌های مالی کسب و کار
  • اثبات پرداخت کامل مالیات بر کالا و خدمات (HST) و یا مالیات کالا و خدمات (GST)
  • قراردادهایی که درآمد مورد انتظار را برای سال‌های آینده نشان می‌دهد.
  • امتیاز اعتبار شخصی و تجاری
  • اثبات اینکه شما مالک اصلی کسب و کار هستید.
  • کپی مجوز کسب و کار یا GST یا اساسنامه شرکت شما که نشان می‌دهد مجوز دارید.
  • اثبات اینکه پیش پرداخت شما هدیه نبوده است.

نرخ حق بیمه وام مسکن برای وام‌های خوداشتغالی

اگر بتوانید درآمد خود را از طریق اظهارنامه‌های ارزیابی مالیات شخصی خود ثابت کنید، حق بیمه وام مسکن برای وام خوداشتغالی دقیقاً مشابه وام مسکن سنتی عمل می‌کند. اگر تنها بین ۵ تا ۱۹.۹۹ درصد پیش پرداخت می‌کنید، باید حق بیمه پرداخت کنید و هنگامی که توانستید ۲۰ درصد یا بیشتر پیش پرداخت کنید، نیازی به پرداخت آن ندارید. در نتیجه حق بیمه به وام مسکن شما اضافه می‌شود و در طول مدت بازپرداخت وام شما پرداخت می‌شود.

اگر بتوانید مئارک لازم و کافی برای اثبات درآمد، از جمله اظهارنامه‌های ارزیابی خود را ارائه دهید، هر سه شرکت ارائه‌دهنده بیمه وام مسکن (شرکت ملی مسکن و کانادا (CMHC)، جن‌ورت کانادا یا کانادا گارانتی) نرخ‌های زیر را ارائه می‌دهند:

 

درصد پیش پرداخت (از قیمت خانه) درصد حق بیمه
۵% – ۹.۹۹% ۴.۰۰%
۱۰% – ۱۴.۹۹% ۳.۱۰%
۱۵% – ۱۹.۹۹% ۲.۸۰%
۲۰% یا بالاتر ۰.۰۰%

 

اگر نتوانید مدارک لازم برای اثبات درآمد را ارائه دهید، باید حداقل ۱۰ درصد پیش پرداخت بدهید و باید یک وام دهنده پیدا کنید که از جن‌ورت یا کانادا گارانتی استفاده می‌کند. تنها این دو شرکت برای پرونده‌های درآمد اظهاری (stated income)، بیمه وام مسکن با نرخ‌های زیر ارائه می‌دهند:

 

درصد پیش پرداخت (از قیمت خانه) درصد حق بیمه
۵% – ۹.۹۹% غیرقابل اجرا (N/A)
۱۰% – ۱۴.۹۹% ۵.۴۵%
۱۵% – ۱۹.۹۹% ۳.۳۵%
۲۰% یا بالاتر ۱.۹۰%

 

self-employed-morgages

استفاده از مورگیج ایجنت (کارشناس وام مسکن)

از آنجایی که یافتن وام دهندگانی که در زمینه وام‌های مسکن خوداشتغالی تخصص دارند یا شرایط مطلوب‌تری را برای افراد خوداشتغال ارائه می‌دهند، دشوار است، در این مورد استفاده از یک کارشناس وام مسکن مزایای آشکاری دارد. مورگیج بروکر با طیف وسیعی از وام دهندگان، از جمله بانک‌ها، موسسات اعتباری و وام دهندگان خصوصی، ارتباط دارند. این به آنها امکان می‌دهد تا بهترین نرخ‌ها و شرایط را برای وضعیت خاص شما پیدا کنند.

همچنین یک مورگیج ایجنت معتبر از قوانین و مقررات پیچیده وام مسکن، از جمله الزامات خاص برای وام‌های خوداشتغالی، آگاهی دارد. آنها می‌توانند به شما در درک گزینه‌هایتان و انتخاب بهترین وام برای نیازهایتان کمک کنند.

کارشناسان وام مسکن می‌توانند تمام کارهای جمع‌آوری و ارسال مدارک وام مسکن شما را انجام دهند، که می‌تواند در زمان و دردسر شما صرفه‌جویی کند. همچنین می‌توانند به شما در مورد وضعیت مالی خود و اینکه چگونه می‌توانید برای دریافت وام مسکن واجد شرایط شوید، مشاوره ارائه دهند.

پیوستن به گفتگو

مقایسه املاک

مقایسه